Beste ouders,

Opgroeiende jongeren hebben heel wat energie nodig. Tijdens een schooldag is het van belang dat ze nu en dan eens bijtanken, via een tussendoortje en een drankje. Maar natuurlijk niet met om het even wat. Het is niet de bedoeling dat frisdranken, chips, chocolade en ander snoep de plaats van broodnodige voedingsmiddelen zoals fruit, water en melkproducten innemen.
Naar aanleiding van de campagne Kieskeurig van de Vlaamse overheid besteden we op dit ogenblik extra aandacht aan dranken en tussendoortjes op school.
We vertellen u graag welke dranken en tussendoortjes we aanbieden en welke afspraken we hierover hebben in de school en in de klas. Onze aanpak is gebaseerd op de aanbevelingen van de campagne Kieskeurig en kaderen in ons gezondheidsbeleid. We geven ook enkele tips over welke dranken en tussendoortjes het meest geschikt zijn voor jongeren.

Op school bieden wij volgende dranken en tussendoortjes aan:

Vul hier uw aanbod in: wat biedt u aan, op welke dagen of momenten en tegen welke prijs?
Is er gratis water en op welke momenten hebben de leerlingen hier toegang toe?

De afspraken omtrent dranken en tussendoortjes op onze school:

Vul hier uw afspraken in: bv. mag er water in de klas gedronken worden, zijn er dranken of tussendoortjes die niet mogen meegebracht worden?

Kieskeurig-tips voor een dagelijks evenwichtig gebruik
van dranken en tussendoortjes

Een hapje en een drankje tussendoor houdt jongeren fit en geconcentreerd. Goed gekozen dranken en tussendoortjes kunnen de voeding aanvullen en zorgen dat jongeren alles binnenkrijgen wat ze nodig hebben. Meer dan 3 tussen- doortjesmomenten per dag is wel af te raden. Continu eten en drinken is niet goed voor de tanden en kan al vlug tot een te hoge energie-inname en overgewicht leiden. Water drinken is hierop een uitzondering, dat mag de hele dag door.

Hoeveel moet mijn zoon of dochter dagelijks drinken?

Jongeren drinken dagelijks best 1 liter water, aangevuld met 3 tot 4 glazen melk. Water is de meest natuurlijke drank en de ideale dorstlesser. Het is belangrijk dat jongeren regelmatig water drinken tijdens de dag: bij de maaltijd, tussen- door, tijdens en na het sporten.

Watertip: Voeg in de zomer ijsblokjes en een beetje fruitsap, limoensap of verse muntblaadjes toe.
Mijn zoon drinkt thuis nog wel graag melk, mijn dochter niet. Moeten ze elke dag melk drinken?
Jongeren hebben dagelijks maar liefst 600 ml melk(producten) nodig. Halfvolle melk krijgt de voorkeur, maar ter afwis- seling kan ook chocolademelk, yoghurt, pudding, milkshake, enz. Beperk het gebruik van melkproducten met extra suikertoevoeging wel tot één keer per dag. Wie geen melk lust of er allergisch voor is, kan ook calciumverrijkte sojapro- ducten gebruiken.
Melktip: Begin de dag met een glas frisse melk bij de boterham, een potje yoghurt of melk bij de ontbijtgranen.

Wat met sportdranken en frisdranken?

Sportdranken en frisdranken zijn populair bij jongeren. Sportdranken hebben een gezonder imago dan frisdranken. Onterecht, want ze bevatten vaak evenveel suiker. Op zich zijn deze dranken niet nodig. Jongeren matigen best de hoeveelheid die ze hiervan drinken: niet meer dan één blikje en bij voorkeur niet elke dag. Water is de beste dorstles- ser tijdens en na het sporten.

Mag light frisdrank onbeperkt?

Neen, light dranken bevatten geen suiker maar wel zoetstoffen. Ze maken jongeren gewoon aan een zoete smaak. Bovendien zijn ook light frisdranken niet tandvriendelijk. Heeft uw zoon of dochter diabetes of overgewicht dan kan af en toe een light frisdrank als variatie gebruikt worden, maar water heeft de voorkeur. Maak van het gebruik van light dranken geen gewoonte, jongeren drinken ook hiervan best niet meer dan een blikje per dag.

Fruitsappen: kunnen deze ook fruit vervangen?

Neen, fruitsap bevat minder voedingsvezels en vitaminen dan vers fruit. Fruitsap is oké als variatie, maar niet om de hele dag door te drinken. Jongeren drinken best niet meer dan 1 glas fruitsap per dag, ook al is het ongezoet. Fruitsap levert immers evenveel energie als frisdrank.

Welke tussendoortjes krijgen de voorkeur?

Een tussendoortje moet wat extra energie geven zonder voor overdaad te zorgen. Tussendoortjes die de voeding aan- vullen krijgen de voorkeur. Vers fruit is hét tussendoortje bij uitstek. Jongeren eten er doorgaans te weinig van. Ideaal voor jongeren is 3 stukken fruit per dag. Zorg voor voldoende variatie en kies voor seizoensproducten. Groenten, zoals kerstomaatjes of een wortel zijn ook lekker om als tussendoortje te knabbelen. Omdat groenten als tussendoortje wei- nig energie leveren (minder dan fruit) kan u er bijvoorbeeld een rijstwafel of boterham bij geven. Verder zijn (ongesui- kerde) melkproducten ook een uitstekende keuze.

Mogen koekjes en snoep dan nooit?

Koeken hoeven niet elke dag. Er zijn wel enkele koeken die de voorkeur krijgen: granenkoek, droge (kinder)koek, peperkoek, rijstwafel, ongesuikerde ontbijtgranen. Chips, chocolade en snoep bevatten veel vet en/of suiker. Maak er dus geen dagelijkse gewoonte van. Maak eventueel afspraken met uw zoon of dochter wanneer ze deze tussendoortjes mogen eten.

Heeft u nog vragen of opmerkingen? Laat het ons weten!

Vul hier de contactgegevens van uw school in.

Meer informatie over wat uw invloed kan zijn op het ontwikkelen van een gezonde leefstijl van uw kroost, vindt u op de website www.gezondopvoeden.be.