Warme maaltijd

Beste ouders,

Uw zoon/dochter eet ’s middags een warme maaltijd op school. Graag willen we u informeren over ons aanbod.
Onze school volgt de aanbevelingen van Kieskeurig en besteedt extra aandacht aan de schoolmaal- tijden. We kaderen dit in het gezondheidsbeleid van onze school.
We vertellen u graag hoe onze schoolmaaltijden worden samengesteld en waar u het weekmenu kan vinden. We geven u ook enkele tips over hoe een evenwichtige maaltijd er thuis kan uitzien.

Onze schoolmaaltijden worden bereid door

Bv. eigen schoolkeuken, cateraar, …

Onze school biedt evenwichtige schoolmaaltijden aan.

Dit houdt in:

dat er bv. dagelijks een voldoende grote portie groenten (een half bord) is, we soep aanbieden (een kom), de portie vlees beperkt is (1/4 van het bord), we een gevarieerd aanbod groenten voorzien in het weekmenu, maximaal twee keer half vet tot vet vlees voorzien in het weekmenu, minimaal één keer vis voorzien in het weekmenu, we minder dan één keer per week een gefrituurd gerecht voorzien, minstens twee keer per week vers fruit als dessert voorzien, regelmatig een vegetarische dag inlassen/er dagelijks een vegetarische schotel kan verkregen worden. Het is ook mogelijk om in bepaalde gevallen (bv. medische, ethische of religieuze redenen) een andere maaltijd aan te vragen...

U kan het weekmenu raadplegen via ...

(bv. website, nieuwsbrief, prikbord, ...)

Onze school doet haar best om een aangename sfeer te creëren tijdens de maaltijd.

We doen dit door:

(bv. voldoende tijd te voorzien om te eten, de eetzaal netjes te houden, voldoende ruimte tussen de tafels te voorzien, aangename wanddecoratie op te hangen, achtergrondmuziek te voorzien, de kinderen te vragen om rustig te praten, ...)

Kieskeurig-tips voor een warme maaltijd thuis.

Indien uw zoon/dochter warm eet op school, dan is het aan te raden om het weekmenu van de school te bekijken en de maaltijden thuis daarop af te stemmen (bv. in het weekend). Eén warme maaltijd per dag is voldoende, dus het is niet aangewezen om als uw zoon/dochter warm eet op school, ’s avonds nogmaals een warme maaltijd te eten.

6 gouden tips voor de warme maaltijd:

  1. De warme maaltijd levert ongeveer een derde (30 tot 35%) van uw dagelijkse energie-inname. Het aantal kcal van deze maaltijd is leeftijdsafhankelijk: voor kleuters (3-6 jaar) betekent dit een maaltijd van 490 tot maximaal 575 kcal, voor kinderen (6-11 jaar) betekent dit een maaltijd van 600 tot maximaal 700 kcal en voor jongeren (12-18 jaar) betekent dit een maaltijd van 750 tot maximaal 875 kcal.
  2. Groenten zouden de hoofdrol moeten spelen in de warme maaltijd. Uw bord bestaat best voor de helft uit groenten.
  3. Bij het samenstellen van de maaltijd kiest u meestal eerst het vlees en soms komen groenten er zelfs helemaal niet aan te pas. Keer dit eens om: kies eerst de groenten en bepaal daarna welk vlees/vis/vleesvervanger je hierbij zal serveren.
  4. Aardappelen zijn geen dikmakers (toch niet in de gekookte vorm), wel de saus die u erbij eet. Verwerkt u aardap- pelen tot puree? Wees dan matig met toevoegingen zoals eieren, boter, room of zout. Kruid af en voeg in plaats van volle melk halfvolle melk toe. Onder puree kan u ook extra groenten mengen, zoals bijvoorbeeld knolselder, broc- coli, wortelen of spinazie.
  5. Kies zoveel mogelijk voor magere vleessoorten (bv. kalfslapje, magere biefstuk, rundstoofvlees, varkenshaas, lange rugspier: rundvlees, gegrilde varkensmignonnette of gevogelte (kalkoen of kip) en wissel af met vis. Een klein stukje (ongeveer 100 g) is voldoende. Ook voor niet-vegetariërs is het interessant om regelmatig (bv. 1x per week) een vleesloze dag in te voeren. Peulvruchten of een eitje kunnen eventueel als vervanger voor vlees gebruikt worden.
  6. Eet zo vaak mogelijk samen met het gezin aan tafel. Maak er een moment van om te vertellen over de gebeurtenis- sen van de dag. Schakel je GSM uit of leg bij voorkeur uw smartphone aan de kant.

Tips om de groenteconsumptie te verhogen:

  • Zet voor het eten alvast een schaal op tafel met kerstomaatjes, schijfjes komkommer of wortelreepjes.
  • Iedereen lust wel iets niet. Spreek met iedereen binnen het gezin (ook de volwassenen) af wat u echt niet lust. Beperk dit tot twee of drie voedingsmiddelen waar u iets anders voor krijgt als het toch op het menu staat.
  • Schep niet te veel op het bord. Bijvragen kan altijd met groenten en gekookte aardappelen, rijst of pasta.
  • Echt slechte groente-eters? Varieer in soorten groenten. Twee soorten doen meer eten. Serveer in de mate van het
    mogelijke twee soorten groenten, bv. wortelen en erwtjes, bloemkool en broccoli.
  • Verwerk een gedeelte van de groenten in puree en serveer de rest er apart bij. Voeg groenten toe aan gerechten waar normaal gezien weinig of geen groenten in zitten. Lukt dit niet, geef uw kind dan vooraf een bordje rauwkost of een stevige kom groentesoep.

Heeft u nog vragen of opmerkingen over de schoolmaaltijden? Laat het ons weten!

Naam contactpersoon (bv. de juf)

Telefoonnummer contactpersoon

E-mail school of contactpersoon

Meer informatie over wat uw invloed kan zijn op het ontwikkelen van een gezonde leefstijl van uw kroost, vindt u op de website www.gezondopvoeden.be.