Beste ouders,

Op school zijn kinderen de hele dag in de weer. Ravotten op de speelplaats, bewegen in de turnles en opletten in de klas. Dat vraagt heel wat energie! Daarom tanken ze nu en dan best eens bij, met een tussendoortje en een drankje. Maar natuurlijk niet met om het even wat.

Onze school doet mee aan de campagne Kieskeurig van de Vlaamse overheid en besteedt extra aandacht aan het dranken- en tussendoortjesbeleid op school.

We vertellen u graag welke dranken en tussendoortjes we aanbieden en welke afspraken we hierover hebben op school en in de klas. Onze aanpak is gebaseerd op de aanbevelingen uit de campagne Kieskeurig en kaderen in ons gezondheidsbeleid. We geven ook enkele tips over welke dranken en tussendoortjes het meest geschikt zijn om aan uw kind (mee) te geven.

Op school zijn er de volgende dranken en tussendoortjes:

Vul hier uw aanbod in: wat biedt de school aan, op welke dagen of momenten en tegen welke prijs? Is er gratis water op school aen op welke momenten is het beschikbaar? Bv. water is voor de kinderen de hele dag beschikbaar via waterfonteintjes op de speelplaats en kannen in de refter, enz.

De afspraken over dranken en tussendoortjes op onze school:

Vul hier uw afspraken in: bv. er mag water gedronken worden in de klas, er worden bekers of drinkbussen ter beschikking gesteld, op de vaste fruitdag krijgt elk kind een stuk fruit op school of brengt fruit mee van thuis, er wordt geholpen bij het wassen en schillen, welke afspraken zijn er voor het meebrengen van dranken en tussendoortjes (dagelijks en bij traktaties)

Kieskeurig-tips voor een dagelijks evenwichtig gebruik van dranken en tussendoortjes

en hapje en een drankje tussendoor houdt kinderen fit en geconcentreerd. Goed gekozen dranken en tussendoortjes kunnen de voeding aanvullen en zorgen dat uw kind alles binnenkrijgt wat het nodig heeft.

Best is om niet meer dan 2 tot 3 tussendoortjesmomenten per dag te voorzien. Continu eten en drinken is niet goed voor de tanden en kan al vlug tot een te hoge energie-inname en overgewicht leiden. Water drinken is hierop een uitzondering, dat mag de hele dag door.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn kind voldoende drinkt?

Kinderen drinken best 0,5 tot 1 liter water per dag, aangevuld met 0,5 liter melk(producten). Water is de meest natuurlijke drank en de ideale dorstlesser. Het is belangrijk dat uw kind regelmatig water drinkt tijdens de dag. Als het speelt, sport, of als het heel warm weer is, zal het meer zweten en dus meer vocht verliezen. Extra water drinken is dan nodig om dit aan te vullen.

Melk bevat belangrijke voedingsstoffen zoals eiwitten en calcium. Tot 4 jaar geeft u best volle melk, daarna halfvolle. Een halve liter komt overeen met een drietal bekertjes. U kan een beker melk geven als drank bij de maaltijd of bij een tussendoortje.

Ook een kommetje verse groentesoep zorgt voor extra vocht.

Mijn kind drinkt niet graag water of witte melk. Kan fruitsap of chocolademelk dit vervangen?

Neen. Fruitsap en gesuikerde melkdranken (zoals chocolademelk, melk met fruitsmaak) leveren enkele nuttige voedingsstoffen zoals vitaminen en calcium (in melk). Maar ze bevatten ook heel wat suikers en daardoor meer calorieën. Ook ongezoet fruitsap bevat nog steeds natuurlijke suikers.

Laat uw kind vooral water en witte melk drinken en beperk fruitsap en chocolademelk of andere gesuikerde melkdranken tot hooguit 1 glas per dag. Kinderen die geen melk lusten of een melkallergie hebben kunnen ook calciumverrijkte sojaproducten gebruiken.

Wat met frisdranken of sportdranken?

Frisdranken bevatten veel suiker, maar geen vitaminen of andere belangrijke voedingsstoffen die uw kind nodig heeft. Frisdranken zijn als een snoepje, hou ze voor een speciale gelegenheid. Spreek af wanneer uw kind dit mag drinken. Beperk het gebruik tot 1 glas per keer (niet elke dag). Ook aan sportdranken worden aanzienlijke hoeveelheden suiker toegevoegd. Ze zijn niet nodig voor kinderen. Water is voldoende om de dorst te lessen tijdens en na het bewegen en sporten.

Mijn kind drinkt graag light frisdranken. Mag ik dit onbeperkt geven?

Neen. Light frisdranken hebben het voordeel dat ze geen suiker bevatten en daardoor weinig of geen energie leveren. Toch maken ze kinderen gewoon aan een zoete smaak. En ook al bevatten ze geen suiker, ze zijn niet tandvriendelijk.

Heeft uw kind diabetes of overgewicht dan kan u, wanneer andere kinderen (af en toe) een gezoete frisdrank of fruitsap drinken, een light frisdrank geven. Maak echter van light-dranken geen gewoonte.

Welke tussendoortjes kan ik mijn kind best geven?

Een tussendoortje moet wat extra energie geven zonder voor overdaad te zorgen. Vers fruit is hét tussendoortje bij uitstek. Kinderen eten er doorgaans te weinig van. Stimuleer uw kind om minstens 1 x per dag een stuk fruit te eten en varieer met verschillende soorten. Fruitsap bevat minder vitaminen en voedingsvezels en kan vers fruit niet vervangen. Groenten zoals kerstomaatjes of een wortel kunnen ook. Omdat groenten maar weinig energie leveren kan u er best nog een boterham of een rijstwafel bij geven. Ook melkproducten zoals yoghurt, platte kaas of pudding zijn uitstekende tussendoortjes. Deze producten zijn meestal wel gesuikerd, vervang niet alle gewone melk hierdoor.

Moet het altijd fruit of een melkproduct zijn?

Ter afwisseling kan u een koek meegeven. Doe dit liefst niet elke dag en kies voor een granenkoek, droge (kinder)koek, peperkoek, rijstwafel of ongesuikerde ontbijtgranen. Chips, chocolade en snoep bevatten veel vet en/of suiker. Maak er dus geen gewoonte van en hou ze voor een speciale gelegenheid. Maak afspraken met uw kind wanneer en hoeveel het van deze tussendoortjes mag eten.

Meer informatie over wat uw invloed kan zijn op het ontwikkelen van een gezonde leefstijl van uw kroost, vindt u op de website www.gezondopvoeden.be.