beleid, afspraken en regelgeving

Je kan ook afspraken en regels vastleggen rond minder lang stilzitten.

  • regels in het schoolreglement of afspraken in de klas
  • beperkend (tegen lang stilzitten) of stimulerend (voor bewegen)

Gebruik de gezondheidsaanbevelingen voor minder lang stilzitten als basis voor afspraken en regels.
Laat kinderen minstens elke 30 minuten bewegen.

Lees algemene informatie en tips over beleid, afspraken en regels.

Afspraken over de ruimte op school

  • Stimuleert de inrichting van de school, binnen en buiten, kinderen om minder lang stil te zitten? Moedigt ze kinderen aan om zitten en staan af te wisselen? Dan zijn er regels nodig om dat in goede banen te leiden.

Lees meer informatie over de inrichting van de school en de klassen.

Afspraken over de activiteiten op school

  • Organiseer de activiteiten zodat er een gezonde afwisseling is van zitten, staan en bewegen.
  • Programmeer elke dag een kwartiertje bewegen.
  • Maak afspraken rond ‘vrije uren’. Kunnen leerlingen bewegen tijdens een uurtje studie?

Afspraken over schermgebruik op school / tijdens uitstappen / in de klas

  • Maak duidelijke afspraken over smartphones, tablets, gameconsoles …
  • Spreek af hoelang leerlingen op de computer mogen werken, bijvoorbeeld bij een opdracht in groep.

Afspraken over structuur

Bied leerlingen:
structuur en houvast

  • ankerpunten: vast lessenrooster, vast moment voor een koek
  • rituelen: bewegen na een deel theorie, bewegen na het klasgesprek
  • afwisseling in intensiteit: zittend theorie verwerken, bewegen, staand groepswerk …
  • geef leerlingen inspraak in de structuur

de kans om hun tijd zelf in te vullen

  • gevarieerd aanbod: verschillende voorkeuren, verschillende vaardigheden
  • keuze tussen intensieve of rustige staande activiteit
  • keuze tussen sociaal contact of net niet
  • vrije keuze op vlak van tijd, materiaal, speelkameraad ...
  • vrije keuze om te beginnen of te stoppen

Lees ook hoofdstuk 2: actief toezicht.

afspraken over verplaatsingen

  • Zorg voor een veilige omgeving door bijvoorbeeld vrijwilligers in te schakelen.
  • Praat met de gemeente / stad of het Agentschap Wegen en Verkeer over:
    • beperkte snelheid rondom de school
    • veilige, afgescheiden fietspaden en voetpaden
    • een autoluwe of verkeersveilige buurt
  • Organiseer schooluitstappen indien mogelijk met de fiets of te voet
Vlaams Instituut Gezond Leven vzw

G. Schildknechtstraat 9
1020 Brussel
Tel. 02 422 49 49
Fax. 02 422 49 59
www.gezondleven.be